2023 -tól kötelező a Legionella kockázatelemzés szinte minden munkahelyen !

Mit jelent ez?

Rendeleti előírás, hogy „a Legionella által okozott fertőzési kockázatot jelentő közegekre, illetve létesítményekre vonatkozó közegészségügyi előírásokról” szóló 49/2015 (XI. 6.) EMMI rendeletben (továbbiakban rendelet) rögzített fő szabályoknak, előírásoknak megfelelő intézkedések gyakorlati megvalósítása a munkahelyeken rendben megtörténjen.

Legionella-fertőzési kockázatot jelentő létesítmény:

– olyan közintézmény , valamint munkahelyként szolgáló épület, amelyben Legionella- expozíció szempontjából kockázatot jelentő közeg található.

Legionella- expozció szempontjából kockázatot jelentő közeg:

– azon 20-50 celsius közötti hőmérsékletű víz és az azt tartalmazó berendezések vagy rendszerek, amelyek használata, működése, bemutatása vagy karbantartása során aeroszol képződés lehetséges.

Puff neki ! ez alapján kb. minden munkahely érintett ahol van vezetékes víz és kezet is mosnak….

 

Legionella baktérium:

A Legionella baktérium jellemzően épített vizes környezetekben szaporodik. Növekedésüket a 20- 50°C-os vizhőmérséklet segiti elő. 20°C alatt jellemzően nem szaporodnak, de nyugvó fázisban túlélnek és amikor a vízhőmérséklete eléri a megfelelő szintet, újra szaporodni kezdenek.

A Legionella baktériumok 60 °C felett elpusztulnak. Szaporodásukhoz különböző tápanyagokat igényelnek, amelyek a vízrendszerekben megtalálható mikroorganizmusok a vízvezetékrendszerben kiülepedő anyagok vagy korróziós termékek. A használati melegvíz rendszer belsejében található biofilm a lerakodásokkal (üledék, iszap, vízkő és rozsda) együtt a Legionella baktériumok megtapadásához és nagyobb ellenálló képességéhez is hozzájárul.

A Legionella fertőzést a baktériumot tartalmazó finom vízpermet (aeroszol) okozza. Léguti megbetegedést okoz, amelynek legsúlyosabb formája magas halálozási arányú tüdőgyulladás.

A legnagyobb kockázatot a nagy épületek használati melegvíz rendszere, központi légkezelőrendszere, a levegőztetett meleg vizü medencék, de fertőzés forrása lehet a fogaszati kezelőegység viz keringető rendszere, a hidroterápiás kezelő, párásító stb.

Bízza a legionella kockázatelemzés kiépítését HACCP Tanácsadó Kft. szakembereire, akik napra kész tudásukat ültetik át a gyakorlatba.

A legionella elemzés során az alábbi feladatokat végezzük el:

  1. Tájékozódás, információgyűjtés a munkahelyi feltételekről, szerződéskötés.
  2. Személyes találkozás során a legionella előfordulási valószínűség feltérképezése, a kockázatok és tényezők áttekintése, egyeztetése. A személyes találkozáshoz szükséges az adott helyszín meleg vízzel, víztartályokkal, kazánokkal, medencékkel kapcsolatos szaktudással bíró műszaki szakember jelenléte.
  3. A műszaki paraméterek begyűjtése.
  4. A kockázatot jelentő hiányosságok feltárása, javaslattétel a kockázatok mérséklésére.
  5. A legionella kockázatelemzés dokumentáció postai úton történő átadása a Megrendelő részére.

A tevékenység elvégzéséhez gyakorlati tapasztalat szükséges. Kollégáink részt vettek az ÁNTSZ legionella módszertani továbbképzésén.

8 fő élelmiszermérnök - HACCP rendszergazda, 2 fő munkavédelmi technikus, 1 fő tűzvédelmi technikus, IFS, Globalgap auditorok, gyakorlott oktatók, Közel 20 év gyakorlati tapasztalattal

elkészített és a hatóság által elfogadott dokumentáció több mint 2200 ügyfélnek 2022-ben is

(akár) 24 órán belül sürgős igény esetén, Magyarország bármelyik településére, garancia vállalásával, cégünktől megkapja az összes szükséges dokumentációt

HACCP Szakértő telefonos applikáció - az élelmiszeres vállalkozások információs kalauza

Vegye fel velünk a kapcsolatot az űrlap segítségével

Munkaidőben 1 órán belül visszahívjuk Önt és igényeihez igazodva telefonos vagy írásos ajánlatot adunk. Ha Önnek nagyon sürgősen kell a segítség, akkor hívjon a +36 30 826 63 04 vagy a +36 30 348 8407 vagy a +36 30 500 0524 telefonszámok bármelyikén.

A HACCP Tanácsadó Kft. csapata

A kötelező digitális önellenőrzési rendelet hatálybalépésének ideje: 2024. május 01.!

 

Ajánlatunk a digitális megfeleléshez:

Létrehoztuk a felhő alapú komplett digitális rendszerünket a HODORT ( HACCP Okos Digitális Online Rendszer )melynek használatával partnereink eredményesen és hatékonyan tudják elvégezni a részükre kötelezően vezetendő digitalizált dokumentációs feladatokat.

A saját fejlesztésű HODOR digitális önellenőrzési rendszer főbb elemei:

  • HACCP naplók
  • GHP ellenőrzések
  • Élelmiszer önellenőrzési feladatok
  • nyomonkövetés
  • HACCP audithoz kapcsolódó nyilvántartás
  • Önellenőrzési audithoz tartozó nyilvántartás
  • Hibajegyzék és Intézkedési terv

Időt, energiát, papírt takarít meg a HODOR használatával!

tel: +36/30/348-84-07 +36/30/826-63-04

Az új jogszabály automatikusan vonatkozik az élelmiszeres nagyvállalatokra, valamint az 50 fő feletti foglalkoztatotti létszámmal bíró kis és közép vállalkozásokra bizonyos feltételek mellett.

Nézzen utána, hogy Ön már beletartozik-e a kötelezettek táborába vagy még vezetheti papír alapon is a dokumentációit!

Legfontosabb tudnivalók:

A digitális rendszerek meglétének és működésének ellenőrzését a Járási Hivatalok és a NÉBIH ellenőrei is végzik rendszeresen az egész ország területén.

Önellenőrzésnek nevezzük (28/2017. 2.§ a) (V.30.) FM rendelet alapján azokat az ellenőrzési formákat, amelyek …az élelmiszerek megfelelő minőségével, az élelmiszerbiztonsággal, az azonosíthatósággal, a nyomon követéssel, és az élelmiszerek jelölésével kapcsolatosak….valamint
az élelmiszer-vállalkozás működéséhez kapcsolódó, a vonatkozó jogszabályokban meghatározott követelmények, valamint az adott vállalkozás tevékenységére vonatkozóan kidolgozott követelményrendszerben előírt kötelezettségek teljesítésének az élelmiszer-vállalkozás általi ellenőrzését.

Ennek értelmében a digitalizációs elvárás az Önellenőrzési követelményrendszer keretein belül halad, de a mélysége kiterjed:

  • a HACCP naplók elektronikus nyilvántartására,
  • nyomonkövetés elektronikus rögzítésére,
  • jó higiéniai gyakorlatot érintő pontokra
  • és az önellenőrzési követelmények teljesülésére.

Ebből kifolyólag a rögzítés folyamatos (természetesen ebben vannak eltérések a rendszeres (pl. napi), eseti és az éves feladatokban).

A hatóság részéről a betekintést állandóra kérik távoli és helyi hozzáféréssel is. A rögzítésnél fontos elvárásuk az időbélyegző! Területi lokáció (GPS kordináta).

Nyilvántartási kötelezettség területi kiterjesztése:
Minden egységnek önállóan kell a digitális nyilvántartást vezetnie!

A specifikációba bekerül a hely adat rögzítése is. (így valós időben és valós helyen lehet csak rögzíteni!)
A rendelet 4§ (3) pontjában leírtaknak megfelelően a dokumentáció elektronikus formában történő vezetése esetén az informatikai rendszernek az alábbi lényeges jellemzőkkel kell rendelkeznie:

Hivatalos NÉBIH közlemény a részletes tudnivalóról:

https://portal.nebih.gov.hu/-/fontos-valtozasok-az-elelmiszer-vallalkozasok-onellenorzeseben

8 fő élelmiszermérnök - HACCP rendszergazda, 2 fő munkavédelmi technikus, 1 fő tűzvédelmi technikus, IFS, Globalgap auditorok, gyakorlott oktatók, Közel 20 év gyakorlati tapasztalattal

elkészített és a hatóság által elfogadott dokumentáció több mint 2200 ügyfélnek 2022-ben is

(akár) 24 órán belül sürgős igény esetén, Magyarország bármelyik településére, garancia vállalásával, cégünktől megkapja az összes szükséges dokumentációt

HACCP Szakértő telefonos applikáció - az élelmiszeres vállalkozások információs kalauza

Gosztonyi Zsuzsanna

élelmiszermérnök, HACCP rendszergazda, szakmai vezető

Fröhlich László

ügyvezető-tulajdonos, közgazdász,  tréner, Licenced Practitoner of Motivational Maps  operatív vezető

Tokaji András

szaktanácsadó, vezető oktató

Nagy Gábor

élelmiszermérnök, szaktanácsadó, IFS/ISO auditor

Nagy Éva

élelmiszermérnök, Globalgap auditor szaktanácsadó

Kassai Zsolt

szaktanácsadó, munkavédelmi technikus

Szilágyi Péter

élelmiszermérnök, szaktanácsadó, tűzvédelmi előadó

Gajdi Krisztina

élelmiszermérnök, szaktanácsadó

Borbíró Cintia

tanácsadó, élelmiszermérnök, gyártmánylap koordinátor, Globalgap auditor

Palotás Zoltánné, Virág

munkavédelmi előadó, ügyfélkapcsolati munkatárs

Szabó Tímea

élelmiszermérnök,  szaktanácsadó

Küldetésünk

Segíteni a vállalkozásokat a hatóságok által is elfogadott élelmiszer biztonsági megfelelésükhöz vezető úton, korrekt, egymás tiszteletén alapuló üzleti kapcsolaton keresztül. Ennek eléréséhez profi tanácsokkal, gyakorlatias gondolkodással, széleskörű, magas fokú jogszabályi ismeretekkel, gyors, országos eléréssel, nagy létszámú, komoly szaktudású mérnök csapattal járulunk hozzá.